Luminile si decorul dau tonul! Urmeaza apoi povestea lor! O poveste despre pasiune, efort si concentrare, care, de acum, devine parte din istoria Operei Nationale Bucuresti.
Acum asteptam sa montam lumini. Pentru spectacolul “Romeo si Julieta”. E un spectacol foarte greu, foarte complicat, cu foarte mult decor. Avand in vedere ca miscam foarte multe stangi, in primul rand sincronul e foarte important, ceea ce vede spectatorul trebuie sa se vada foarte OK si trebie sa fie muzical! Plus schimbare la pauza. Are o singura pauza, schimbarea nu e asa masiva fata de ce se intampla in timpul spectacolului. Sunt manevre si e foarte greu. Pe muzica. Nu e pe replica, nu e pe lumina, e pe muzica. Trebuie sa fie la nota respectiva decorul, in pozitia la care trebuie. Altfel, risti, daca au trecut doua note sa lovesti balerinul, risti sa lovesti solistul, decorul. Pentru ca la premiera totul este gandit de asa natura incat sa nu fie probleme de genul asta sa lovesti pe cineva. Corul se duca intr-un anumit colt, iar manevrele in partea cealalta, solistii la fel, toata lumea, la premiera, este invatata sa evite anumite riscuri. Niciodata nu avem pauza. Daca au terminat masinistii vine electrica, daca a terminat electrica vine tapiteria, de multe ori vin toate trei compartimentele o data. Trebuie sa fii foarte atent, lucrezi cu 200 de kg deasupra la capetele colegilor, trebuie sa fii foarte atent cand ridici ceva, sa nu scape, sa nu... Doamne fereste sa nu se intample ceva - Victor Capatana, echipamente mecanica scena
O data a avut o stanga din asta electrica balans si a rupt ghidajul de acolo si a cazut jos aici. De aici, de pe scena, pana sus in pod, sunt 22 m ...S-a intamplat la un spectacol, am demontat un decor la un spectacol si s-a rupt franghia, la o schimbare de act. 30 de minute. Am schimbat-o in 12 minute. Directorul tehnic a spus ca nu a vazut niciodata asa ceva. (...)Daca ramaneau toate stangile manuale, eu nu renuntam la postul asta. Imi placea foarte mult sa lucrez aici. D’aia am stat 25 ani aici! Astea sunt motoarele vechi, le-au montat rusii cand s-a construit Opera. Astea sunt motoarele rusesti! Care nu s-au stricat niciodata din ‘57 ! Nu s-au stricat niciodata! - Mihai Iliescu, sef Manuitori Decor Opera
In ‘97 era Evul Mediu timpuriu. Nu era ca acum: mult praf, mizerie multa, Cand aprindeau baietii reflectoarele, nu vedeai de praf. Acum, nu, pe bune, s-au mai rezolvat problemele si ca decor si ca, cum sa spun, dotari si practice si din punct de vedere mecanic, adica truse, chei diverse carucioare. Nu aveam nimic, nici o mecanizare, totul era pe carca. Zilnic faci altceva, dar ele se repeta ... - Niculae Matei, Manuitor Decor Opera
Pe parcursul a doua ore si jumatate, publicul admira un spectacol exceptional. Dansul remarcabil al balerinilor, intr-un decor special! Dar, rumoarea din spatele cortinelor o stiu si o aud doar ei, oamenii care spun despre “Romeo si Julietta” ca este unul dintre spectacolele cu cele mai multe si solicitante schimbari de lumini si décor. Ei dau totul, pentru ca in final, aplauzele celor din sala sa le rasplateasca munca. Atat! Iata multumirea lor! Urmariti un episod special din seria “Vocile Operei”! O marturie … contracronometru!
Autor: Mihaela Popescu (regizor/scenarist documentarul "Vocile Operei")
- Te-ar putea interesa si:
- Vocile Operei - Premiera in Romania
- Vocile Operei - Spectacol NABUCCO
- Vocile Operei - Spectacol DON QUIJOTE